fbpx

Zelfs de beste campagnes zijn alleen succesvol als ze goed worden gepromoot.  Voorkom dat je een campagne die in de basis alles heeft om goed te scoren, in de praktijk onvoldoende oplevert. Daarom is seeding altijd een onmisbaar onderdeel van het campagneplan dat wij voor een digitale campagne maken. We delen onze kennis graag ook met jou en hebben alle mogelijkheden om je digitale campagne te promoten voor je op een rij gezet.

Deze middelen (al dan niet in combinatie met elkaar) zijn onmisbaar in de promotie van je social media campagne:

1. Zet Facebook advertenties in

Los van het platform dat je gebruikt voor je social media campagne (de meest gebruikte platformen zijn campagne websites en Facebook apps) is het altijd goed om je campagne binnen Facebook te promoten. Je kunt hier namelijk dusdanig goed op doelgroepen targetten dat je heel gericht kunt adverteren. Bovendien kun je een directe link naar je campagne meegeven.

2. Werk met Facebook promoted posts

Een variant op de Facebook advertenties zijn promoted posts binnen Facebook. Deze geven je de mogelijkheid om meer informatie en beeld mee te geven over je campagne. Je hoeft de posts niet eerst op je tijdlijn te plaatsen om te kunnen promoten. Via de power editor kun je ook ongepubliceerde posts promoten.

3. Benut Twitter

Ook Twitter heeft uitstekende mogelijkheden om je doelgroep heel gericht te benaderen. Binnen Twitter kun je bijvoorbeeld promoted tweets inzetten. Vroeger kon dat alleen voor grotere budgetten, maar nu is het ook mogelijk om al voor een klein bedrag tweets te promoten onder je doelgroep op Twitter. Iets dat je dus zeker mee moet nemen in de promotie van je social media campagne.

4. Gebruik banners en displayadvertenties op websites

Afhankelijk van waar je campagne draait, kun je ook werken met advertenties op websites en blogs. Onze ervaring is dat dit met name interessant is voor campagnes die op een website draaien en minder relevant voor campagnes die binnen een social media platform zijn opgezet.

5. Promoot je campagne via je social media accounts

Lanceer je campagne via updates en posts op je social media kanalen en voeg een duidelijke call to action toe. Om extra aandacht te geven kun je de header foto van je account tevens wijzigen. Wil je via  Instagram je campagne promoten, wijzig dan de link in je bio in de campagnelink, zodat mensen makkelijker naar je campagne kunnen.

6. Vergeet e-mail marketing niet

Heb je een goede voorraad e-mailadressen voor je  nieuwsbrief?  Gebruik die dan om mensen op de hoogte te brengen van je social media campagne. Onze ervaring is dat alleen een linkje of een banner in een bestaande e-mail te weinig resultaat oplevert. Stel dus een mailing op die speciaal gericht is op de promotie van je campagne.

7. Zet influencers in

Influencers zijn mensen die een grote schare volgers hebben op een bepaald kanaal, over een bepaald onderwerp. Vroeger waren dit vooral BN’ers die op tv kwamen, tegenwoordig zijn het mensen met een grote passie voor een onderwerp, zoals bijvoorbeeld fashion bloggers. Deze mensen hebben een groot bereik omdat ze veel volgers hebben. Bovendien hebben ze het vertrouwen van hun volgers en zijn daardoor in staat om ze tot actie aan te zetten. Influencers zijn dus interessant om in te zetten ter promotie van je campagne, mits ze hiermee een voor jou relevante doelgroep bereiken. De grootste influencers werken via bureau’s, startende influencers of mensen die in een speciale niche opereren,  kun je rechtstreeks benaderen.

8. Probeer PR voor je campagne te krijgen

Good old fashion PR kan een flinke boost aan je social media campagne geven. Probeer online free publicity te krijgen. Laat een goed artikel schrijven over je campagne dat kans maakt om geplaatst te worden in een relevant online magazine of blog.

9. Promotie via radio en tv

Sommige campagnes lenen zich uitermate goed om ook crossmediaal te promoten. Heineken deed dit bijvoorbeeld met de Samba Selfie campagne tijdens het WK voetbal. De kosten van je campagne nemen natuurlijk wel snel toe als je bijvoorbeeld tv-reclame inzet. Overweeg vooraf of het bijdraagt aan je campagne of dat je liever focust op promotie via online kanalen.

Kortom, social media campagnes staan of vallen met de juiste seeding. Een goed mediaplan is onmisbaar, laat je dus goed adviseren door je bureau om er voor te zorgen dat je digitale campagne datgene oplevert wat je voor ogen hebt.