Instagram Stories wordt inmiddels al volop gebruikt, dus vond Facebook (eigenaar van Instagram, red.) het tijd om bedrijven te laten adverteren met Instagram Stories. Het zou dus zomaar kunnen dat je recent een Instagram Story advertentie voorbij hebt zien komen. Maar wat zijn Instagram Story ads precies? En wat kan een gesponsorde Instagram Story je opleveren?

Laten we beginnen met wat Instagram cijfers:

• Dagelijks gebruiken 300 miljoen mensen Instagram
• Samen plaatsen zij iedere dag 95 miljoen foto’s en video’s
• 150 miljoen mensen gebruiken dagelijks Instagram Stories
• 20% van de Instagram Stories resulteert in een direct message van viewers
• Een derde van de best bekeken content op Instagram Stories is van bedrijven.

Wat is een Instagram Story advertentie precies?

Een Stories ad is een mid-roll advertentie die verschijnt tussen de verhalen van vrienden en merken die je volgt. De advertentie is skippable, dus je kunt er voorbij swipen. Onderin de advertentie staat ‘Gesponsord’. Je kunt kiezen voor een foto of een video van maximaal 15 seconden. Deze kun je helemaal zelf designen, of opmaken in Instagram en vervolgens via een Facebook advertising tool plaatsen. Het grote voordeel ten opzichte van gewone Instagram en Facebook advertenties is dat je bij een gesponsorde Story fullscreen kunt adverteren. Je boodschap komt krachtiger aan bij je doelgroep, wat de merkbeleving versterkt.

Wat leveren gesponsorde Instagram Stories mij op?

Vooralsnog kun je voor de advertentie in Instagram Stories alleen de doelstelling ‘bereik’ kiezen. Er zijn dan ook geen betrokkenheid- of conversiemogelijkheden zoals we gewend zijn van Instagram Stories. Je kunt alleen een foto of video plaatsen en zodoende awareness creëren voor je merk. Het is niet mogelijk door te linken naar een website, de adverteerder een direct message te sturen of een tag/locatie clickable te maken. Toch denk (en vooral hoop) ik dat het niet lang duurt voordat we er meer uit kunnen halen.

Wij gingen natuurlijk meteen aan de slag met testen van een gesponsorde Instagram Story en dit waren onze resultaten:

Is adverteren met Instagram Stories iets voor mij?

Of adverteren met Instagram Stories geschikt is voor jouw merk is helemaal afhankelijk van je doelgroep. Steek je advertentie in ieder geval zo in dat het lijkt alsof het in de Instagram-omgeving gemaakt is. Blijf zo dicht mogelijk bij het kanaal om de betrokkenheid te verhogen. Gebruik video advertising om de kijker te blijven boeien en je advertentie helemaal uit te laten kijken. Voeg teksten en emoji’s toe om het speelser te maken. Als je liever live wilt gaan op Instagram, neem dan een kijkje op ons vorige blog.
Als je zeker wilt weten dat je advertentie in Instagram Stories scoort en je er het beste uit haalt, stuur ons dan even een berichtje. Dan maken we er samen een mooi verhaal van :-)!