fbpx

Micro-influencers

Influencers op YouTube, Instagram en andere kanalen, ze zijn er in alle soorten en maten; van 5 duizend tot 120 miljoen volgers. Elk met een eigen prijskaartje; de een plaatst een filmpje in ruil voor een gratis product, de ander vraagt 1 miljoen euro voor 1 foto op Instagram. Nu denk je als bedrijf al snel dat je de grootste influencers moet gebruiken om genoeg bereik te creëren, maar niets is minder waar! Want wat nou als je al die kleinere influencers in zou zetten om jouw merk te promoten? Op deze manier kun je alsnog een bereik genereren van 100-duizenden tot miljoenen mensen. Dit noemen wij dus micro-influencer marketing, en het kan een uitkomst zijn voor bedrijven met een kleiner budget.

voordelen micro influencers inzetten

De voordelen van micro-influencers

Micro influencers zijn YouTubers/Instagrammers met 5.000 tot 50.000 volgers. Elk van deze influencers bereikt een redelijk grote groep mensen met dezelfde interesse. Dit kan van alles zijn; mode, reizen, gaming, extreme sports, techniek, moederschap noem het maar op. De ‘grote’ influencers doen dit ook, maar er zitten een paar duidelijke voordelen aan werken met micro-influencers.

Engagement

Hun engagement ligt vaak hoger. Dit houdt in dat er percentueel gezien meer mensen reageren en likes achterlaten op hun posts dan bij de grote accounts. De volgers hebben dus een hogere betrokkenheid bij deze persoon en zijn/haar uitingen; ontzettend handig als je ze wilt gebruiken om jouw product of dienst te verkopen dus!

De kosten

Omdat deze influencers minder bereik hebben, is er ook minder aanbod van bedrijven; zeker als het gaat om betaalde campagnes. Daarom kun je deze influencers vaak inzetten in ruil voor een kleine investering. Denk hierbij aan 1 of meerdere gratis producten en/of een vergoeding van €50,- a €100,-.

Als je dit vergelijkt met een influencer met zo’n 200.000 volgers, is een micro-campagne veel voordeliger. Voor een gesponsorde post (Instagram) betaal je al snel €1.500 a €2.000 euro. Stop je al dit geld in micro-influencers, kun je dit bereik makkelijk verdubbelen.

blog de voordelen van micro influencers inzetten lagen

Samenwerking met influencers

Dit is iets wat toch wel lastiger ligt dan bij een grote influencer. De grote influencer ken je vaak al. Deze stuur je een mailtje met een voorstel, waarop je een positieve of negatieve reactie krijgt. Is de reactie positief? Dan kun je de samenwerking bespreken en starten.

Bij een micro-influencer campagne ligt dit dus iets gecompliceerder, omdat je tientallen tot wel honderden influencers moet zoeken, benaderen en eventueel onderhandelen over de vergoeding. Ontzettend tijdrovend en moeilijk, zeker als je weinig verstand hebt van de social influencer wereld.

Een rendabele influencer campagne opstarten

Scooperz is gespecialiseerd in influencer campagnes met zowel grote als micro-influencers. Door de vele kennis binnen de influencer-managementafdeling en het beheersen van de juiste tools, kunnen wij binnen no-time een succesvolle campagne voor jouw bedrijf opzetten met tientallen micro-influencers die jouw product of dienst bij miljoenen mensen bekend maken en aanraden! Scheelt jouw tijd, maar levert je wel veel op. Ben je nog helemaal onbekend met influencers? Dan krijg je met dit blog een spoedcursus.

Nieuwsgierig geworden: check hier voor meer info. Of ben jij zelf een micro-influencer, neem dan ook zeker even contact met ons op.