Sinds enkele weken heeft het populaire social media kanaal Instagram de mogelijkheid om te livestreamen via Live Stories. Ook Youtube biedt sinds kort een live streaming optie. Influencers (> 10K abonnees) kunnen medio 2017 live streamen via mobiel en Youtube geeft ze een flink deel van de advertentieopbrengsten.

Live dus. Wat is het en wat moet je er als merk mee? Facebook Live, Periscope, we hebben het al eerder over livestreamen gehad. Need to catch up? Lees dan nog even ons blog terug ‘Alles wat je moet weten over live streamen.’

Livestreaming wordt door weinig merken ingezet

In deze tijd van geregisseerde televisie-uitzendingen en vertraagde live uitzendingen (angst voor Nipplegates, waarbij Justin Timberlake het bovenstukje van Janet Jackson’s outfit lostrok) lijken de live televisie-uitzendingen zeldzamer.

Toch zijn ze bij het grote publiek populair. De kijker heeft het gevoel er meer bij betrokken te zijn. ‘Het gebeurt nu en ik ben erbij!’
Dat is ook de kracht van de live opties op social media, het gevoel dat je erbij bent, het is spannend, want je weet niet wat er gaat gebeuren. Omdat het nieuwe functies zijn, zijn mensen sneller getriggerd en val je dus op in de tijdlijn van je doelgroep.
Wil je anno 2017 als merk de nieuwe kansen op social media benutten ga dan live met je merk!

Cases Facebook live

We zien bedrijven de functionaliteiten van de verschillende platformen omarmen en dus ook inzetten op live video. Hieronder enkele voorbeelden:

Tango live stream

Recent hebben we samen met onze klant Tango Tankstations een gave campagne op Facebook gedaan waarbij Facebook Livestreaming een van de onderdelen was. De campagne startte met een video om awareness te creëren, de videokijkers zijn vervolgens ge-retarget met een concreet aanbod. Op de dag van de kortingsactie (20 cent korting op een liter brandstof), werden geïnteresseerden aan de actie herinnert door live te gaan met de acteur uit de eerdere video’s (de oplettende kijker herkent hem wel ;- )). Ja, we hebben het van tevoren een beetje gescript om er zeker van te zijn dat belangrijke dingen aan bod kwamen, maar verder hebben we het vooral aan het improvisatietalent van de acteur overgelaten. Dat is niet in elke livestream handig, maar ga niet te geforceerd sturen en acteren, want dan kan je net zo goed een video uploaden ;-)!
De livestream had veel bereik en de reacties van kijkers gaven de acteur mooie haakjes om op in te gaan. Omdat de video na livegang nog beschikbaar was, konden we hem door middel van advertising nog een extra boost geven! Win-Win!

VVD live stream

De VVD maakt deze verkiezingstijd optimaal gebruik van de opties van Facebook om haar partijboodschap bij het publiek te brengen, dus ook Facebook Live. Ultieme zet van Marks spin doctors, want een premier die zich niet kan verschuilen achter geregisseerde filmpjes, komt veel betrouwbaarder over. Kijkers kunnen live vragen stellen en doordat Mark Rutte de kijker recht aankijkt, wordt het persoonlijker!

Mashable – Mash on This

Met de live opties is iedereen een broadcaster of John de Mol in de dop. Mashable zendt elke paar dagen live een cultuur en entertainment show uit via Facebook, met daarin het volgens het bedrijf, belangrijkst internetnieuws in één uitzending. Kijkers reageren massaal op de besproken onderwerpen. Mashable laat hier wel een kans liggen en dat is de interactie aangaan met de kijkers.

De verschillen tussen Facebook, Twitter, Instagram en Youtube live

Verschil
Facebook
Instagram
Kijkers blokkeren tijdens liveshow
Ja
Ja
Video blijft op profiel
Ja
Nee
Tijdslimiet
4 uur
1 uur
Te promoten
Ja
Nee
Geselecteerde doelgroep
Ja
Ja
Reacties toestaan aan/uit
Ja
Ja
Analyse beschikbaar
Ja
Nee

Instagram Live

In tegenstelling tot Facebook Live, is live ook echt live op Instagram en kun je de video niet terugkijken.
Alle bovenstaande tips gelden echter ook voor Insta Live. Je Live video kan maximaal een uur duren.
Gebruik de optie om je doelgroep de gelegenheid te geven vragen te stellen, zodat je meest ultieme vorm van interactie hebt. Maar wij zien ook mogelijkheden voor winacties, behind the scenes en een geweldige service beleving!

Go Live

Nu ook Youtube de functie gaat uitrollen, is er geen ontkomen meer aan. Live is de toekomst! We denken graag met je mee over een gaaf concept voor live video om je merk te versterken! Ben je meer de ultieme (social media) voyeur, check dan eens Facebook’s Live Map, kun je precies zien wie er aan het livestreamen is!