fbpx

Voor veel bedrijven is goede content op social media een must. Waarom? Omdat een goede post meer kan opleveren dan je denkt! Zie het plaatsen van een post op social media als een eerste date. Je wilt een goede indruk achterlaten en écht contact maken met de ander (daarmee wordt natuurlijk jouw doelgroep bedoeld). Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel onthul ik alle geheime ingrediënten voor een goede social media post en geef ik tips zodat je hier zelf mee aan de slag kan gaan.

Wat is het doel van jouw post?

Allereerst is het goed om te weten dat er een groot verschil is tussen reclame-uitingen en content. Waar reclame vaak schreeuwt om actie (“koop mijn product!”), draait het bij content om brand awareness. Content zorgt ervoor dat je vaste en potentiële klanten ambassadeurs worden van je merk. Echte superfans dus.

In het beste geval zijn jouw klanten op de hoogte van je product of dienst, zijn zij fan van jouw merk én gaan zij over tot aankoop. Toch kun je beter één hoofddoel per post stellen. De reden? Mensen worden steeds selectiever. Kijk maar naar hoe je zelf door je Facebook-feed scrolt. Met een steeds korter wordende aandachtsspanne hebben mensen geen tijd om meerdere acties uit te voeren. Tijd is geld, dus je post moet doeltreffend en effectief zijn.

Ook social mediakanalen hebben ieder een eigen gebruikersdoel. Je komt niet op Instagram om lappen tekst te lezen of op Facebook om vlogs van je oma te kijken. Het klinkt simpel, maar dit wordt vaker vergeten dan je denkt. Houd dit in je achterhoofd en je zit al op de goede weg.

Sherlock Holmes 2.0

Daarnaast is het niet geheel onbelangrijk om onderzoek te doen naar jouw merk en doelgroep. Kruip in de huid van Sherlock Holmes en stel vragen. Véél vragen. Wat zijn de belangrijkste merkwaarden? Welke merkdoelen stel je? Wat voor tone of voice gebruik je? Hoe ziet jouw doelgroep eruit en welke behoeften hebben zij? Wanneer je deze vragen kunt beantwoorden, kan jij aan de slag gaan. Easy peasy lemon squeezy.

Aanpak

“Leuk, maar wat kan ik nu concreet doen?”, hoor ik je al zeggen. Hierbij de ingrediënten die jou gaan helpen de perfecte social media post te maken:

  • Relevantie is key: creëer een post die relevant is voor jouw doelgroep en speel eventueel in op relevant nieuws, de laatste ontwikkelingen of de actualiteit. Deze post van Candyman is een mooi voorbeeld!

  • Wees creatief, uniek en origineel. Ideeën kopiëren en plakken van concurrenten heeft weinig zin en kan alleen maar negatieve reacties oproepen bij jouw doelgroep.
  • Zorg voor opvallend kleurgebruik, maar zorg wel dat de post meteen geassocieerd wordt met jouw merk. Het is dan ook belangrijk dat de huisstijl doorgevoerd wordt in alle posts. De Instagrampagina van Italiano Drop is een voorbeeld van hoe het wel moet!

  • De belangrijkste boodschap van jouw post moet vooraan staan en de essentie moet in één zin duidelijk zijn.
  • Gebruik de juiste afbeeldingsformaten en –afmetingen, de kans is dan groter dat je content opvalt. Zo zijn rechthoekige formaten allang niet meer van deze tijd.

 

  • Als kers op de taart: zorg voor interactie en reageer. Op die manier creëer je nóg meer engagement onder je doelgroep. Voor inspiratie; zie hoe goede webcare en marketing hand in hand gaan en voor miljoenenbereik kunnen zorgen!

 

Uiteindelijk draait het allemaal om het bereiken van de juiste mensen en vergeet niet dat kwaliteit voor kwantiteit gaat. Succes!