Wat kunnen marketeers en brand managers met influencers? Wat kost influencers inzetten? Hoe kun je ze het best inzetten voor je merk? Na het lezen van dit artikel heb je het antwoord op deze vragen!

Eerst weten wat influencers zijn? Lees dit blog!

Waarom influencers?

Bekende social media sterren als YouTubers en bloggers worden steeds vaker ingezet voor de promotie van merken. Dat is terecht want hun grote groep volgers neemt een voorbeeld aan wat de influencers aanprijzen op hun social media kanalen.

Doel inzet influencer

Overweeg je een influencer in te zetten? Bepaal dan eerst wat je doel is. Is dat 1: meer bereik (onder een specifieke doelgroep), of 2: betrouwbaarheid bij het aanprijzen van een product? Dit doel bepaalt of je de influencer inzet op je eigen kanaal of jouw product laat promoten via zijn of haar kanaal.

Promotie via het kanaal van de influencer

De meeste bedrijven kiezen ervoor om producten te laten promoten op het kanaal van de influencer. Daarmee bereiken ze dus een nieuwe doelgroep die ze vaak op hun eigen kanaal niet hebben. We noemen deze variant ook wel “sponsored posts”. Voor de activatie van MVSA CAVA in België heeft Scooperz gewerkt met Belgische influencers die een winactie en de CAVA hebben gepromoot onder hun volgers.

Limaswardrobe CAVA instagrampost

Promotie via je eigen kanaal

Je kunt een influencer ook inzetten op je eigen kanaal. Zo creëer je waardevolle content voor je eigen social media accounts. Je profiteert dan niet gelijk van het bereik van de influencer maar bouwt aan je betrouwbaarheid en merkbeleving. Zo is Albert Heijn een samenwerking aangegaan met foodbloggers waarbij de content werd gedeeld op het Instagram account van Albert Heijn zelf.

Wat kost een influencer?

De influencer heeft een vrije keuze om jouw merk onder zijn/haar volgers te delen of niet. Laten we je gelijk uit je droom helpen, voor alleen een gratis product kun je geen bekende influencers inzetten (tenzij je bv een auto aanbiedt ;)).
Bij beginnende influencers lukt dit nog wel, maar reken dan op maximaal 1.000 views per geplaatste post.

De kosten voor het inzetten van een influencer zijn te vergelijken met de kosten die je betaalt als je adverteert op een willekeurig platform met veel bereik. Veel influencers zijn verbonden aan bureaus, die weliswaar een stuk begeleiding uit handen nemen, maar ook een marge vragen. Denk bij het inzetten van een influencer aan tarieven tussen de 1.000 en 20.000 euro per post of video. Exacte prijzen zijn afhankelijk van het bereik en kun je altijd bij Scooperz opvragen.

Influencer inzetten of zelf adverteren?

De vraag blijft: moet je voor een campagne met influencers werken of kun je beter adverteren via je eigen social media kanalen? Je eigen posts adverteren op social media is vaak voordeliger maar de impact van posts door influencers is groter. Waarvoor je moet kiezen hangt af van je campagne, doel en doelgroep. Bel ons gerust om je te adviseren wat werkt in jouw situatie: +31 768 200 202