fbpx

Social media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Social campagnes ook niet. Wil jij een social campagne opstarten? Dan is het belangrijk dat de kanalen goed ingezet worden, zodat het uiteindelijk écht meerwaarde gaat opleveren voor jouw bedrijf. Wij delen 5 essentiële stappen die jou gaan helpen bij het opzetten van een campagne. Wie weet wordt het wel de beste social campagne ooit!

Stap 1: denk na over je doelgroep

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: doelgroep onderzoek is essentieel voor een goede social campagne. Verplaats je goed in je doelgroep en vraag jezelf af wie jouw doelgroep is, waar zij zich bevinden en wat hen interesseert. Hoe meer vragen jij kunt beantwoorden, hoe beter je een beeld kunt vormen van jouw beoogde doelgroep.

Stap 2: kies het juiste platform

Nadat je de doelgroep goed in kaart hebt gebracht, kun je je richten op het juiste social kanaal voor jouw campagne. Kijk hierbij naar wáár jouw doelgroep zich bevindt en daarmee bedoelen we op welk platform. Om je alvast een tip te geven: de beste kanalen voor een social campagne zijn Facebook en Instagram. Dit zijn namelijk de grootste social kanalen met de meeste gebruikers. Ook om een zakelijke doelgroep aan te spreken is Facebook, naast LinkedIn, nog steeds interessant. Richt je je op een jongere doelgroep? Kies dan voor YouTube.

Stap 3: bepaal het doel en de aanpak

Het is nu tijd om je doel en aanpak te formuleren! Je kunt het beste werken met de funnelaanpak. Dit houdt in dat je je social campagne opbouwt uit drie onderdelen:

  • Het eerste onderdeel is de awareness Je wilt eerst de aandacht trekken van je doelgroep en opvallen als merk. Je verwacht hierbij nog geen actie van je doelgroep.
  • De considerationfase is het tweede onderdeel van je campagne. Nu kun je interactie met je doelgroep verwachten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een carouseladvertentie te plaatsen, je doelgroep te vragen om een bepaald product te testen, een winactie te houden of door simpelweg een video te plaatsen. Genoeg mogelijkheden dus!
  • Pas bij het laatste onderdeel, de conversionfase, vraag je je doelgroep om je product te kopen. Voeg gericht een call to actiontoe (‘Koop nu!’, ‘download de app!’ of ‘test nu!’).

Een veel voorkomende fout die bedrijven maken is dat hun campagne maar uit één deel bestaat: het laatste onderdeel. Het is belangrijk om de funnelopbouw toe te passen en aan te houden, want zonder dat jouw doelgroep ooit iets van jouw merk heeft gezien, gaan ze echt niets kopen.

Stap 4: koop mediabudget in

Het inkopen van mediabudget is van essentieel belang om een campagne te laten slagen. Zonder mediabudget bereik je je doelgroep niet. Dat betekent dat je zowel moet investeren in je content, als in mediabudget om je campagne onder de aandacht te brengen.

Stap 5: adverteer

Het enige wat je nu nog te doen staat is om je campagne de wijde wereld in te sturen. Er zijn natuurlijk talloze manieren om je campagne te promoten, maar een groot voordeel van adverteren op social media is dat je heel specifiek kunt targeten. Je kunt het mediabudget relatief laag houden doordat je zo selectief je doelgroep target. Het mediabudget dat je dan over hebt, kun je gebruiken voor de creatie van goede content.