fbpx

Influencers, je hoort en ziet ze tegenwoordig overal. Met honderdduizenden tot miljoenen volgers zijn zij de sterren van deze tijd. Maar hoe zet je deze influencers in om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij je beoogde doelgroep? Wij vertellen je in dit artikel meer over de aanpak van een influencer campagne.

De kracht van influencers

Door dagelijks content te delen op YouTube, Instagram, TikTok, Snapchat en alle andere media blijven influencers constant in contact met hun volgers. Zij bouwen een speciale band op met hun achterban waardoor zij veel invloed hebben op deze groep mensen. Volgers kunnen zich identificeren met de influencer en dat zorgt ervoor dat ze geloven wat de influencer zegt. Veel merken gebruiken deze ‘online celebrities’ om hun producten en diensten aan de man te brengen. We zien dan ook steeds meer influencer campagnes in de Benelux.

Welke influencer brengt jouw product of dienst aan de man?!

Om de geloofwaardigheid te waarborgen is het belangrijk dat influencers en merken goed bij elkaar passen, dit geldt ook voor de kwaliteit en overtuigingskracht van de content die de influencer gaat maken. Bij het opzetten van een influencer campagne is het daarom belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:

  1. Kies de juiste influencer

    Op welke manier wil jij jouw product of dienst promoten? Welk gevoel wil je overbrengen en wie wil je hier precies mee bereiken? Elke influencer heeft zijn eigen karaktertrekken, specialiteiten en doelgroep. De juiste keuze van influencer is dus van enorm belang voor het succes van je campagne.

  2. Geloofwaardigheid

    Komt de beoogde influencer geloofwaardig over? Staat hij/zij achter jouw product of dienst en wordt dit op een geloofwaardige manier gepresenteerd? Essentieel, want als de doelgroep de influencer niet gelooft, waarom zouden ze dan wel in jouw bedrijf geloven? Veel influencers zijn zelf ook terecht selectief in het aantal samenwerkingen om hun geloofwaardigheid hoog te houden.

  3. Amusementswaarde

    Mensen kijken naar influencers om zichzelf te vermaken, maar houdt er rekening mee dat de aandachtsspanne van een kijker wel ontzettend kort kan zijn. Belangrijk is dus dat een gesponsorde video niet één grote reclame wordt, maar leuk blijft om te kijken. Dit geldt ook voor gesponsorde posts, lever als merk dus geen enorme reclameteksten aan maar laat de vrijheid bij de influencer om de juiste teksten en beelden te maken. Zij weten precies hoe ze hun fans kunnen triggeren.

Case: Influencer campagne Sportvisserij Nederland

De influencer campagne van Sportvisserij Nederland is wat ons betreft een heel mooi voorbeeld van een succesvolle campagne waarin influencers worden ingezet. Het doel van de campagne was om de Vispas en sportvissen in de stad onder de aandacht te brengen van een jonge doelgroep. Hoe is deze campagne aangepakt?

Keuze voor de juiste influencers

Jeremy Frieser (610.000 abonnees op YouTube) en Enzo Knol (2 miljoen abonnees op YouTube) zijn Nederlandse influencers met volgers passend bij de doelgroep die Sportvisserij Nederland wilde bereiken. Enzo en Jeremy maken vlogs waarin zij hun volgens meenemen in hun dagelijkse leven. Of zij nu iets leuks of geks doen of een nieuwe gadget laten zien op een enthousiaste manier, de volgers vinden het geweldig!

Geloofwaardigheid & Amusementswaarde

Enzo en Jeremy ondernemen veel in het dagelijkse leven en om de Vispas onder de aandacht te brengen zijn zij allebei gaan vissen met twee jonge vissers in een stad. De jongens die vanuit SportVisserij Nederland meegingen met de influencers zijn ook goed zichtbaar in de video’s en passen ook goed bij de doelgroep. In de video’s zie je daardoor hoe leuk vissen kan zijn, de mannen vissen zelf en hebben er overduidelijk veel plezier in! Erg belangrijk, want een beautyvlogger zou je hoogstwaarschijnlijk niet geloven in dit geval. In de video’s van Enzo en Jeremy komt de Vispas wel in beeld maar heeft de amusementswaarde duidelijk de overhand. Daardoor spreekt de campagne de doelgroep heel goed aan.

Voor de campagne werd gebruik gemaakt van de inzet van twee influencers op YouTube en Instagram (stories en posts). Het succes van de campagne werd gemeten aan de hand van bereik van de content en interactie onder de video’s en posts.

 

Wil jij ook samenwerken met een influencer?