Snapchat, de razend populaire app die vooral bekend staat om haar iconische hondenfilters 24-uur-content, heeft sinds kort een drastische design-aanpassing gedaan. Dit heeft heel wat stof doen opwaaien! Wil jij weten of dit platform nu geschikt is voor jouw nieuwste campagne? Wij hebben de laatste ins en outs voor je op een rijtje gezet.

Allereerst: waarom deze nieuwe Snapchat update?

“Een veelvoorkomende klacht over social media is dat foto’s en video’s van je vrienden mixen met de foto’s en video’s van professionele gebruikers, ontwerpers en influencers. Je vrienden zijn geen content maar relaties”, vertelt Evan Spiegel (CEO van Snapchat) in een interview.

Snapchat vrienden en Snapchat bedrijven

Voorheen werd content van vrienden gecombineerd met content van bijvoorbeeld beroemde personen, bedrijven professionals enzovoorts. En dit allemaal op één pagina.

Met de laatste update van Snapchat wordt de content van je vrienden gescheiden van de rest. Gebruikers kunnen nu alle content van vrienden zien door naar links te swipen. Alle content die wordt geplaatst door andere gebruikers is te vinden door naar rechts te swipen.

Deze ‘Discover’ omgeving die voor de bedrijven, influencers en ontwerpers wordt gebruikt, is overigens in zijn geheel vernieuwd. Deze biedt nu betere mogelijkheden tot het zoeken van bijvoorbeeld andere bekende personen of influencers.

“Het doel van de laatste design aanpassingen binnen Snapchat is om ‘social’ en ‘media’ van elkaar te scheiden”, geeft Spiegel aan. Verder geeft de update Snapchat meer mogelijkheden om de app beter te monitoren. De hieruit voortkomende informatie kan Snapchat gebruiken om het gebruik van de app voor de gebruikers te verbeteren.

blog Snapchat friends

Wat de gebruikers van de Snapchat update vinden

Toch is niet iedereen tevreden met de nieuwste update van Snapchat. Doordat privé-berichten en ‘verhalen’ van vrienden nu op dezelfde pagina te vinden zijn geven veel gebruikers aan dat app onoverzichtelijk is geworden. Ook maakt dit het onmogelijk om alle ‘verhalen’ van vrienden direct achter elkaar te bekijken. Dit was bij vorige versies namelijk wel mogelijk. De CEO van Snapchat geeft aan dat de basis van het nieuwe design zo zal blijven, maar dat hij de feedback van de gebruiker zeker meeneemt.

Ook voor bedrijven en marketeers zijn er door de update veel dingen veranderd. Voor bedrijven die actief zijn op Snapchat, dit is je wat je kan verwachten van marketing gerelateerde acties op Snapchat in de toekomst:

Bereid je voor om te gaan betalen

De keuze van Snapchat om de professionele en merk-gerelateerde content uit de ‘main feed’ te halen betekent automatisch voor deze groep dat zij een stuk minder bereik hebben dan voorheen. Bedrijven die effectief gebruik maakten van Snapchat als marketingplatform, zullen hun doelgroep nu veel minder goed bereiken. Vaak resulteren dit soort veranderingen in een verhoogde kans om als gebruiker te moeten gaan betalen.

De nieuwe ‘Discover’ pagina zorgt er natuurlijk voor dat er voor bedrijven minder concurrentie is met betrekking tot de vrienden van de gebruiker die zij ‘targetten’. Daartegenover betekent deze verandering ook dat er bijvoorbeeld veel meer concurrentie van andere bedrijven is op de ‘Discover’ pagina.

Als bedrijf zullen ‘verhalen’ alleen terecht komen op de ‘main page’ als het bedrijf al hun volgers terug volgt. Bedrijven die dit niet doen komen automatisch tussen de geverifieerde officiële verhalen te staan (bijvoorbeeld van beroemde personen). Op de ‘Discover’ pagina vind je verder de ‘verhalen’ van Snapchat zelf en verschillende (tv) shows.

Tiles

Verder presenteren ‘verhalen’ op de ‘Discover’ pagina zich vanaf nu als een ‘tile’ in plaats van een verticale lijst, zoals de ‘main feed’ waar alle content van de vrienden wordt geplaatst. Een ‘tile’ neemt een stuk meer ruimte in beslag dan een eenvoudige lijst wat automatisch resulteert in minder zichtbare ‘verhalen’ op een scherm. De kans dat een gebruiker een bedrijf haar content ziet staan en opent is dus een stuk kleiner geworden.

De reden hiervoor is dat Snapchat graag haar advertenties wilt promoten. Het idee erachter is dat je als bedrijf of merk een ‘tile’ kan kopen om je product of dienst te promoten. Aangezien geografisch adverteren nog niet wordt ondersteund door Snapchat en alle advertenties wereldwijd worden geplaatst, is dit voor de kleinere organisaties vaak een te dure manier om te adverteren. Het is dus even afwachten of Snapchat deze manier van adverteren passender zal maken voor verschillende type organisaties.

blog Snapchat discover

Het algoritme van Snapchat

Het Snapchat algoritme bepaalt grotendeels wat gebruikers zien op hun ‘Friends’ en ‘Discover’ pagina. Dit algoritme zorgt er namelijk voor dat gebruikers een gepersonaliseerde omgeving te zien krijgen die zo relevant mogelijk is voor hem of haar. Voorbeeld: wanneer een gebruiker frequent een ‘verhaal’ bekijkt van een vriend, dan zullen ‘verhalen’ van deze vriend vaker naar voren komen in zijn of haar feed. Dit zorgt ervoor dat gebruikers steeds vaker terugkomen naar de app.

Dit algoritme is ook terug te vinden op de ‘Discover’ pagina. Op basis van content die eerder is bekeken, laat Snapchat content zien die voor de gebruiker interessant kan zijn. Het nadeel voor bedrijven die content plaatsen op de ‘Discover’ pagina is dat het Snapchat algoritme machtiger is dan de bedrijven. Uiteraard heeft dit voor- en nadelen. Een voordeel is dat er sprake is van meer ‘engagement’ met de Snapchat app. Een nadeel is dat er een grotere druk komt op merken en bedrijven die willen adverteren op Snapchat.

Interactie met de doelgroep wordt steeds belangrijker

Snapchats keuze om alle merkgerelateerde content te verplaatsen naar een aparte pagina, maakt het voor merken steeds belangrijker om zoveel mogelijk interactie op te zoeken met de doelgroep. Het is voor bedrijven veel belangrijker geworden om relevant te zijn voor hun volgers omdat het niet meer mogelijk is om ‘zomaar’ een boodschap naar een grote groep Snapchat gebruikers te communiceren. Marketeers moeten –als ze gebruik willen blijven maken van Snapchat als marketingplatform-  gaan werken aan goed uitgedachte strategieën. Een manier om dit te doen is door volgers terug te volgen en zo de interactie aan te gaan. Hiervoor moet wel iemand binnen de organisatie die deze taak op zich nemen.

blog Snapchat H&M reclame

Moeten bedrijven stoppen met het gebruiken van Snapchat?

Het is voor veel bedrijven tijd om voor eens en altijd over te stappen naar een ander platform, bijvoorbeeld Instagram. Het blijkt voor Instagram eenvoudiger te zijn om innovatief om te gaan met het delen van ‘verhalen’. Dit laten ze zien door updates door te voeren die erg in de smaak vallen bij de gebruikers.

Met het nieuwe ontwerp van Snapchat laat het bedrijf steeds meer zien dat het verandert in een ‘pay-to-play’ platform. Met concurrenten als Instagram die beschikken over een grotere groep gebruikers en die daarnaast gebruiksvriendelijker blijken te zijn, lijkt het erop dat Snapchat steeds minder populair wordt onder bedrijven om te adverteren. Een grote migratie van bedrijven die van Snapchat naar Instagram gaan om te adverteren kan het vervolgens weer juist eenvoudiger maken om meer mensen uit de doelgroep aan te spreken via Snapchat. De keuze is aan jou!