fbpx

Pinterest is al lang niet meer alleen voor huismoeders en DIY-enthousiastelingen, zoals het stereotype rondom Pinterest luidt. De afgelopen jaren is het platform namelijk uitgegroeid tot dé locatie waar meer dan 367 miljoen mensen[1]voor inspiratie en nieuwe ideeën. In deze blog vertellen we je alle ins en outs over Pinterest Marketing en hoe je Pinterest in kan zetten voor jouw merk. Spoiler: we geven je 3 praktische tips waarmee je jouw Pinterest account in no time populair maakt.

[1] https://business.pinterest.com/nl/audience/

Pinterest marketing

Hét kanaal voor de meeste gratis clicks naar je website

Pinterest is anders dan de ‘klassieke’ social media zoals Facebook en Instagram. De werkwijze van Pinterest kun je vergelijken met die van een zoekmachine, zoals Google. Mensen gaan op Pinterest namelijk gericht op zoek naar inspiratie en zijn dus ook koopgericht aan het pinnen. Daarbij is Pinterest marketing ook anders dan het adverteren op Facebook en Instagram. Met Pinterest haal je zonder te adverteren al snel organisch resultaat en heeft het daarnaast een hoge click-through rate.

Pinterest marketing statistiek

Is Pinterest marketing iets voor jouw merk?

Voordat je Pinterest marketing gaat inzetten, is het belangrijk om te bedenken of het bij je merk past. Is je merk vooral gebouwd om te inspireren en is je doelgroep voornamelijk vrouw? Dan is er een grote kans dat Pinterest marketing veel voor jouw merk kan betekenen. Pinterest marketing is vooral interessant voor merken met een kleiner budget. Content op Pinterest blijft namelijk langer ‘houdbaar’ dan op Facebook en Instagram.

Een pin kan gerust 4 maanden na plaatsing nog getoond worden door het Pinterest algoritme, terwijl bij overige social kanalen je mooie post al na een week niet meer getoond wordt. Evergreen content scoort goed op Pinterest. Dit is content die niet trendgevoelig is en daardoor langere tijd zichtbaar blijft. Daarnaast wordt branded content op Pinterest vaak gedeeld: 2 op de 3 de gebruikers deelt weleens pins van merken. Trouwens… wist je dat 25% van de Pinterest-gebruiker man is? Het is dus zeker de moeite waard om te testen of het voor jouw doelgroep aanslaat!

Pinterest statistiek branded content

Adverteren op Pinterest

Naast organische contentplaatsing is het sinds kort ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. Het belangrijkste voordeel van Pinterest advertenties – ten opzichte van organische plaatsing – is dat je je content onder de aandacht kunt brengen bij een heel specifieke doelgroep. bij andere advertentieplatformen, zoals Facebook.

Pinterest geeft je vervolgens een heel uitgebreid overzicht van hoe jouw doelgroep zicht verhoudt tot de rest van de Pinterestgebruikers in Nederland. Gebaseerd op deze gegevens kun je je advertentiedoelgroepen en nieuwe content maken. Zoals gebruikelijk bij andere advertentieplatformen kun je met Pinterest Ads je pins ook adverteren op interessedoelgroepen en met de funnelfases (merkbekendheid, overweging beïnvloeden, conversie) als doel.

Tips om direct toe te passen

Net zo enthousiast over Pinterest marketing als wij? En wil je meteen aan de slag? We geven je drie praktische tips om direct te scoren met je Pinterest content:

  1. You’re in it for the long haul. Pinterest marketing is niet iets wat je 1-2-3 op de zondagavond in elkaar zet. Continuïteit is key, gebruik Pinterest dus consistent en plaats een paar pins per dag, in plaats van op één dag heel veel. Wist je dat je ook pins kunt inplannen? Zo kun je voor de komende weken vooruit!
  2. Zorg voor een strakke structuur van je account. Geef je pins een duidelijke naam en beschrijving. Denk hierbij aan SEO, het hoeven echt geen leuke social teksten te zijn. Pinterest wordt gebruikt als zoekmachine, zorg dus dat je publiek jouw pins kan vinden als ze zoeken met bepaalde keywords.
  3. Het begint bij de basis, uiteindelijk is je content natuurlijk het belangrijkste. Zorg er dan ook voor dat deze helemaal social proof is en plaats niet zomaar je content door om het optimale resultaat te behalen.

 

Ben jij klaar om Pinterest marketing in te zetten voor jouw merk? Bij Scooperz volgen we Pinterest marketing op de voet en weten we hoe je je merk kan laten scoren. Zo schreven we in 2014  ook al een blog over Pinterest, namelijk over hoe je het platform zakelijk kunt inzetten.

 

Wil je meer informatie over Pinterest Marketing? Of ben je benieuwd wat wij voor je merk kunnen beteken? Neem dan nu contact met ons op! En niet te vergeten: volg het Scooperz Pinterest kanaal hier. 😉

 

 

—————-

 

Visual sources:

  1. https://business.pinterest.com/en/blog/how-pinterest-drives-double-digit-brand-lifts
  2. https://business.pinterest.com/sub/business/insights/PinterestSeasonalInsights-2019.pdf