Prins Bernard Cultuurfonds header

Webcare tijdens campagne Prins Bernhard Cultuurfonds

Het Prins Bernhard Cultuurfonds voerde een grootschalige print, RTV en online campagne ‘ Houd cultuur levend’, om Nederlandse cultuurmakers te ondersteunen. Ook via social media kanalen werden mensen benaderd en gevraagd om een donatie. Wij werden ingezet om alle vragen en reacties op Facebook, Twitter en Instagram te monitoren en snel te beantwoorden.

AANPAK

Webcare sentiment

De campagne liep heel goed. Op Facebook kwam hier onverwacht een complicerende factor bij. Aandacht vragen voor een goed doel, daar kan weinig mis gaan zou je denken. Toch bleek het tegendeel waar, want al snel werd de campagne op Facebook overschaduwd door negatieve comments. Juist toen was het belangrijk om actief te zijn met webcare. Het negeren van negatieve reacties lokt juist meer negativiteit uit.

Prins Bernhard Cultuurfonds creative

Ruim 10.000 berichten verwerkt

7 dagen per week webcare

Prins Bernhard Cultuurfonds webcare reactie
RESULTAAT

Campagne resultaat

Samen met het Prins Bernard Cultuurfonds kozen we voor transparantie en lieten we zien dat we openstonden voor (negatieve) feedback en klachten wilden oplossen.

We reageerden dus zowel op de negatieve als de positieve reacties en konden zo uiteindelijk het sentiment op de social media kanalen keren. En daardoor was er weer aandacht voor waar het in de campagne daadwerkelijk om ging; nieuwe donateurs voor de Nederlandse Cultuursector. En met succes, want uiteindelijk leverde de totale campagne ruim 4,6 miljoen op. https://www.cultuurfonds.nl/nieuwsbericht/46-miljoen-euro-opgehaald-met-houd-cultuur-levend-actie.