fbpx

Je schoonzus zegt verslaafd te zijn aan Pinterest en de zwangerschapsaankondiging van Beyonce verbrak het record met 10 miljoen likes op Instagram. Jij bent al blij met de duizend likes op de Facebookpagina van je bedrijf, jullie zijn net gewend aan klantcontact via Twitter en bouwen zelf aan een zakelijk netwerk via LinkedIn. Moet daar nog een social media kanaal bij?

De consument ontdekt steeds nieuwe kanalen, is nieuwsgierig naar nieuwe dingen en verplaatst zich naar andere sociale netwerken. Daarbij wordt beeld een steeds belangrijker middel om de belevingswereld van consumenten te prikkelen. Dat verklaart meteen het groeiende succes van de hieronder beschreven, visuele social media kanalen. Deze zijn daarom de moeite van het bekijken waard en kunnen zakelijk ingezet worden. Ik geef je een aantal onmisbare tips voor zakelijk gebruik van Instagram en Pinterest.

Hoe werkt Pinterest?

Pinterest is een digitaal prikbord waarbij het draait om ‘pinnen’ op ‘borden’. Een pin kan een quote, een foto, een recept of een tip zijn. Aan de pin kun je een koppeling naar jouw website hangen. Als andere gebruikers jouw pin interessant vinden, kunnen ze die re-pinnen of doorklikken naar je website. De borden worden door gebruikers gemaakt om al hun pins overzichtelijk bij te houden, bijvoorbeeld in categorieën als ‘humor’, ‘huisinrichting’ of ‘sport’.  Op Pinterest kun je de borden van andere gebruikers volgen, om je te laten inspireren door andere ‘Pinteresters’. Er ontstaat zodoende een netwerk van mensen die elkaars interesses delen.

Hoe kun je Pinterest zakelijk inzetten?

Wat maakt Pinterest nou zo interessant voor business? Allereerst is het een kans om je product of dienst te visualiseren. Je kunt ook tips en trucs geven en die vervolgens rechtstreeks aan je website te koppelen. Zet op je website bijvoorbeeld een Pinterest-icoon bij een bericht of product. Geïnteresseerde bezoekers kunnen het daarna rechtstreeks op hun digitale prikbord pinnen en het zo verspreiden in hun netwerk.

Zakelijk actief zijn op Pinterest geeft je daarnaast ook heel veel waardevolle informatie over je doelgroep. Ze geven namelijk zelf heel duidelijk aan wat ze interessant vinden. Als het je als bedrijf lukt om in te haken op de interesse van je doelgroep op een persoonlijke en authentieke manier, kan Pinterest een enorm goede doorgeefsite voor je organisatie worden. Vergeet ook hier niet dat het om het delen gaat.

Hoe werkt Instagram?

Geloof je in de bekende uitspraak dat een beeld meer dan 1000 woorden zegt? Goed, dan snap je gelijk de aantrekkingskracht die Instagram op mensen heeft. Op meer dan 100 miljoen mensen om precies te zijn. Dat is namelijk gemiddeld het aantal mensen dat dagelijks actief is op dit netwerk. Instagram was vooral een applicatie om foto´s mooi te bewerken. Al snel werd het een platform om die leuke foto´s met anderen te delen. Instagram is primair gericht op gebruik via smartphone, aangezien dit gebruik alleen maar toeneemt is het niet vreemd dat Instagram hot is.

Instagram is een applicatie met een cameratoepassing. Je neemt een foto via de app op je telefoon en vervolgens kun je door middel van verschillende filters je foto veranderen. Van zwart-wit tot een ouderwetse uitstraling. Met Instagram kunnen foto’s bijna niet mislukken en is iedere gebruiker fotogeniek. Op Instagram kom je veel portretten, maar ook ‘foodporn’ tegen.

Recent lanceerde Instagram ook een toepassing voor video en ging daarmee rechtstreeks de concurrentie aan met Vine (app van Twitter). Met de video optie kun je korte filmpjes van 15 seconden maken en delen.  Leuk aan Instragram video’s is de optie om een van de dertien speciale filters te gebruiken en de optie om je video stabiel te schieten. Dat is geen overbodige luxe als je filmt met je mobiel.

Hoe kun je Instagram zakelijk inzetten?

Instagram is zeer interessant voor retailers en horeca, maar ook zeker bedrijven die het lukt om hun producten sterk te visualiseren (of te denken in beelden) kunnen een grote doelgroep bereiken op Instagram.  Bedenk, zoals met elke vorm van communicatie, wat je doelgroep mogelijk interessant vindt en probeer je product of dienst op een inspirerende manier te visualiseren in één enkele foto en betrek je community hierbij.

Gebruik vervolgens bij de beschrijving van je foto veel kernwoorden (d.m.v. hashtags) zodat je in contact kunt komen met mensen die geïnteresseerd zijn in je product.  Zij zoeken namelijk door middel van die hashtags naar nieuwe accounts om te volgen. Instagram is ook een leuke manier om een uniek kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven of je doelgroep aan te moedigen om het gebruik van jouw product te tonen op hun eigen profiel.

Zorg dat je Instagramposts ook gecombineerd worden met je andere social media kanalen, als Facebook, Flickr of Twitter, zo haal je zakelijk het meest uit Instagram.

Omdat beeld meer zegt dan woorden, hierbij een aantal voorbeelden van zakelijke gebruikers op Instagram. Leuk om inspiratie op te doen voor je eigen organisatie. Ps volg je Scooperz al op Instagram

Waarom meer investeren in Instagram? 5 belangrijke redenen lees je hier.