fbpx

We krijgen er bij Scooperz maar geen genoeg van; inspirerende campagnes die viral gaan op social media. Bovendien staat het einde van het jaar in het teken van lijstjes en verkiezingen. Wij doen er nog een schepje bovenop, maar willen je niet alleen inspireren met de beste campagnes van afgelopen jaar, maar gooien hebben een lijst gemaakt met de beste social media campagnes aller tijden. En uiteraard is dat alleen onze bescheiden mening, maar waarschijnlijk vind jij ze ook te gek. De top 10 beste social media campagnes aller tijden, in willekeurige volgorde.

1. GreyPoupon, Society of Good taste

Bedrijf: Grey Poupon
Jaartal: 2012
Kanaal: Facebook

Grey Poupon wilde bij de herintroductie van haar mosterd benadrukken dat het merk een bepaalde klasse en standaard hoog te houden had. Niet zomaar iedereen mocht ‘fan’ worden van het merk, vandaar dat een gesloten Facebook community in het leven werd geroepen. Een strenge ballotagecommissie bepaalde of Facebookgebruikers over genoeg stijl beschikten om toe te treden.

2. Remote Controle Tourist

Bedrijf: Tourism Victoria
Jaartal: 2013
Kanalen: Youtube, Twitter, Facebook

Wat doe je als je mensen vanuit hun luie stoel een stad wil laten ontdekken? Geef twee local’s een fiets en een helm met camera en laat ze via Twitter en Facebook opdrachten uitvoeren.

3. KLM Surprise

Bedrijf: KLM
Jaartal: 2010
Kanalen: Twitter en Foursquare

In een lijstje met beste social media campagnes mag KLM natuurlijk niet ontbreken. We konden bijna niet kiezen welke KLM campagne ons het meest aansprak. De KLM surprise campagne hebben geselecteerd omdat deze in 2010 als een van de eerste opvallende Twitter/Foursquare campagnes in Nederland ingezet werd. KLM-reizigers die incheckten op een luchthaven werden door KLM getraceerd en verrast met een persoonlijk cadeautje. Sterk ook omdat KLM zich hiermee echt verdiepte in haar doelgroep.

4. IKEA Instagram catalogus

Bedrijf: Ikea
Jaartal: 2014
Kanaal: Instagram

Ikea Rusland zette een Instagram catalogus op voor haar producten. Het resultaat was een overzicht met producten die via de tagfunctie extra informatie gaven. Een innovatieve manier om Instagram als website op te zetten waarbij de community bovendien mee kon doen door het taggen van producten.

5. LACMA museum op Snapchat

Bedrijf: LACMA
Jaartal: 2014
Kanaal: Snapchat

Een van de weinige cases waarbij Snapchat succesvol is ingezet om een jongere doelgroep te bereiken. Los Angeles County Museum of Art (LACMA) probeert via Snapchat een jonger publiek naar het museum te trekken. Door middel van humoristische snaps, werd het speelse en actieve platform benut.

LACMA Snapchat campagne

6. Smell like a man

Bedrijf: Old Spice
Jaartal: 2010
Kanalen: Facebook en YouTube

Een gouwe ouwe die in dit lijstje zeker niet mag ontbreken omdat het een van de eerste spraakmakende social media campagnes was. Old Spice kreeg als merk een nieuwe boost door de Smell like a man campagne. Met in totaal 186 video’s waarin de Old Spice man interactie aanging met fans en een enorm viraal effect was deze campagne een heel groot succes en een van zijn eersten in zijn soort.

7. LOWE’s fix in six Vines

Bedrijf: Lowe’s
Jaartal: 2013
Kanaal: Vine

Lowe’s is een van Amerika’s grootste bouwmarkten. Lowe’s bedacht een manier om haar doelgroep te voorzien van simpele tips om klussen eenvoudiger te maken. Dit zijn de 6 seconden Vine tips onder de naam fix in six. Wat wij sterk vinden aan deze campagne is niet alleen de innovatieve inzet van het kanaal maar vooral ook het bewustzijn dat het niet je producten zijn die de hoofdrol moeten spelen in je campagne, maar het probleem van de doelgroep.

8. #Castmemarc

Bedrijf: Marc Jacobs
Jaartal: 2014
Kanalen: Instagram & Twitter

Dit jaar was het jaar van de hashtag campagnes. Een sterk voorbeeld van een dergelijke campagne is #Castmemarc. Wie wil er nou geen hoofdrol spelen in een reclamecampagne van Marc Jacobs? Fans van het merk werden opgeroepen om een selfie in te sturen met de #castmemarc. Ruim 70.000 selfies gingen over Twitter en Instagram.

9. Will it blend

Bedrijf: Blendtec
Jaartal: 2007
Kanaal: Youtube

Nog zo’n gouwe ouwe is de Will it Blend campagne van Blendtec. Sterk omdat de CEO de hoofdrol speelde in de grappige video’s waarin Blendtec allerlei populaire items in een blender stopte. De kracht van deze video’s was dan ook het inhaken op populaire momenten en de introductie van producten als de iPad. De YouTube video’s gingen viral en de kracht van de blenders werd bij veel mensen zichtbaar, iets wat het bedrijf geen windeieren legde. Er verschijnen nog steeds nieuwe video’s op het kanaal van Blendtec maar zo viral als de eerste iPhone video’s gaan deze niet meer.

10. Unexpected Babies

Bedrijf: Olla Condoms
Jaartal: 2011
Kanalen: Facebook & Youtube

Jongeren bewust maken van het belang van veilige seks deed Olla Condooms door gebruik te maken van de essentie van Facebook; nieuwe vrienden maken. En waarom geen vrienden worden met jouw kind? Fakeprofielen van zogenaamde kinderen van de jongeren stuurden een vriendschapsverzoek, best schokkend en daarmee zeer effectief.

Tot zover onze top 10 beste social media campagnes aller tijden. Buiten deze lijst zijn er echter nog tal van gave social media campagnes geweest. Is er een campagne die jij echt mist in deze lijst? Laat het ons weten via een reactie!

One Comment