fbpx

Elke marketeer maakt zich er schuldig aan: slechte content plaatsen op social media. En dat is ook niet gek, want hoe blijf je origineel als we dagelijks in content verzuipen? Om je hoofd boven water te houden, geef ik je tips om de meest aansprekende content te maken en vertel ik je waarom jouw content (nog) niet aanslaat bij jouw doelgroep.

Ik, ik en ik

Tientallen voorbeelden geven van waardeloze content is niet moeilijk. Denk aan slecht geschreven teksten, nietszeggende foto’s, inhoudsloze video’s, maar bovenaan de lijst staat toch wel de schreeuwerige reclame-uiting. Waarom? Niemand zit te wachten op advertenties en verkooppraatjes. Ik durf te wedden dat jij tijdens de tv-reclames ook weg zapt. Of dat je op YouTube niet kan wachten tot je het – eindeloos lang durende – reclamefilmpje kan overslaan. Am I right?

Wat hier misgaat is niet zo zeer het reclame maken zelf, maar het denken vanuit jouw eigen organisatie. Denk daar maar eens goed over na, want waar is de doelgroep gebleven in dit verhaal? Is dit de content die de doelgroep wilt zien, of is het wat jij wilt laten zien? Laat obsessieve zelfadoratie achterwege en focus je op de wensen en behoeften van jouw doelgroep.

Te snel tevreden

Het is opmerkelijk hoe weinig marketeers de waarde van goede content kunnen inschatten. Social media blijft voor hen toch ook nog een nieuw gebied. Dat is natuurlijk niet erg, maar daardoor wordt er ten onrechte genoegen genomen met slechte resultaten. Door te snel tevreden te zijn met je content, kun je zo veel mislopen en dat is zou jammer zijn! Wees daarom altijd kritisch op je eigen werk en check alles dubbel.

Tips en tricks voor goede content

Om er voor te zorgen dat jouw posts op social media relevant en aantrekkelijk zijn, zijn er een paar punten waar je op moet letten. Bewapend met de volgende tips kun jij aan de slag met het maken van de meest kick-ass content.

Nog meer tips geven we in het blog ‘Het recept voor de perfecte social media post.’

DO
• Voer doelgroeponderzoek uit. Relevantie voor de doelgroep is essentieel voor goede content. Vraag je af wie je doelgroep precies is, waar ze zitten (welk social kanaal?) en welke verlangens, problemen en vragen zij hebben m.b.t. je product of dienst.
• Zorg ervoor dat wat je plaatst altijd in een lijn is met je huisstijl. Consistentie is een belangrijke factor.
• Gebruikt veel opvallende kleuren en karakteristieken. Jouw content moet opvallen!
• Maak gebruik van video’s en animaties om de aandacht te trekken.

DON’T
• Gebruik vooral geen beeldmateriaal van een beeldbank. Vaak zijn deze foto’s van slechte kwaliteit en zijn ze niet relevant voor jouw content. Kies daarom juist foto’s die herkenbaar zijn voor jouw merk en die jouw merk ondersteunen.
• Maak geen content die alleen interessant is voor jouw merk en niet voor de doelgroep.
• Plaats geen horizontale foto’s en video’s. Deze vallen niet genoeg op.
• Gebruik niet te veel tekst. Het gros van de mensen checkt social media on the go. Tijd om lappen tekst te lezen is er niet. Maak daarom meteen je boodschap duidelijk.