fbpx

Marketeers en managers opgelet! Wordt jouw webcare ondergebracht bij klantenservice? Dat is zonde, want hierdoor loop je wellicht waardevolle marketingkansen mis. Als je de boot niet wilt missen, lees dan vooral verder. In dit artikel vertel ik je waarom jouw webcareteam een marketingdoelstelling zou moeten zijn en dus niet onder klantenservice valt.

1. Van klant naar ambassadeur

Eerder in onze blog verscheen het artikel ‘7 misverstanden over webcare’. Hierin vertelden we waarom webcare niet onder klantenservice valt. Webcare gaat namelijk verder waar klantenservice stopt. Naast vragen beantwoorden en klachten afhandelen, speelt jouw webcareteam ook de rol van Cupido. Het is hun missie om jouw online volgers verliefd te laten worden op je merk. Hoe dat gebeurt? Door community building. Klanten willen zich maar al te graag gehoord voelen en hebben behoefte aan extra aandacht. Klantenservice maakt van een klant wel een fan, maar community building maakt van een klant een ambassadeur.

4 redenen waarom jouw webcareteam onderdeel is van marketing

2. Een betere merkreputatie

Stel je voor: een klant plaatst een negatieve reactie op jouw tijdlijn op Facebook en de hele wereld kijkt mee. Eng? Nee. Marketingkans? Ja! Jouw webcareteam is meester in het beperken van imagoschade. Dit doen zij door te laten zien dat zij klachten serieus nemen en goede oplossingen bieden. Openbaar. Met de billen bloot. Word of mouth is namelijk nog steeds een krachtig fenomeen dat je niet mag onderschatten. Hoe meer er in positieve zin over je merk gepraat wordt, hoe beter je merkreputatie.

3. Webcare als salesbooster

Hoewel je het niet meteen zou verwachten, is webcare een goede tool om je sales een flinke boost te geven. Webcare verlaagt immers de drempel voor klanten om een aankoop te doen. Hierbij draait het allemaal om onzekerheden wegnemen bij twijfelende klanten. Maar dat is nog niet alles. Door proactief te reageren kunnen jouw webcarehelden inhaken op koopintenties en zorgen voor goede aftersales.

4 redenen waarom jouw webcareteam onderdeel is van marketing

Waardevolle data

Jouw webcareteam is de oren en ogen in je organisatie. Wie weten nu beter wat er leeft onder de doelgroep dan zij? Webcare zorgt niet alleen voor interactie, maar heeft ook een monitorende functie. Dag in dag uit komt er een schat van relevante informatie binnen. Dit is een goudmijn voor al jouw marketingdoelen die je makkelijk kunt gebruiken om jouw product of dienst nog beter te maken. Zo kun je leren van de fouten van jouw concurrenten, maar ook van de feedback van klanten.

 

Nog steeds niet overtuigd? Lees dan vooral ook even dit artikel: ‘Hoe we viral gaan met webcare voor Miele. Waarbij het snel anticiperen op 1 enkele Tweet een bereik van bijna 1 miljoen en een PR waarde van € 156.000 opleverde!

(Psst! klaar om webcare geld op te laten leveren? Klik dan hier)