Bloggers, Instagrammers, bekende YouTubers en andere online sterren krijgen steeds meer een popsterrenstatus. In vaktermen noemen we deze mensen influencers. Influencers kunnen dankzij hun enorm bereik invloed uitoefenen op het koopgedrag van consumenten en dus erg veel betekenen voor een merk. In deze blogpost wordt duidelijk wat influencers kunnen betekenen voor de marketeer van vandaag.
Let’s go!

Weet je al genoeg over wat influencers kunnen betekenen binnen de marketing? Lees dan de blog over hoe je influencers in kunt zetten!

Wat zijn influencers?

Een influencer is een persoon met een grote aanwezigheid op social media die zijn/haar interesses deelt met de wereld. Influencers hebben extra potentie om anderen te beïnvloeden dankzij hun overtuigingskracht en de grootte van hun netwerk. De doelgroep is daarnaast extra betrokken en volgt de influencer omdat hij of zij content deelt over een gezamenlijke interesse, bijvoorbeeld make-up of games.

Waarom influencers belangrijk zijn

Influencers zorgen ervoor dat mensen op een positieve manier worden blootgesteld aan jouw merk. Consumenten zetten steeds vaker een vraagteken bij de geloofwaardigheid van traditionele advertenties. Ze waarderen persoonlijke aanbevelingen van mensen in hun eigen netwerk, en hebben dus meer vertrouwen in influencers. Zodra influencers een product aanbevelen op hun social media kanaal, volgt hun doelgroep door hun betrouwbaarheid en enthousiasme.

Welke influencers zijn er?

1. Bloggers
Door middel van creatieve posts delen bloggers hun ervaringen en belevenissen. Fashion, beauty, lifestyle, food en travel zijn de belangrijkste onderwerpen waarover bloggers schrijven. Duizenden mensen houden tegenwoordig een blog bij, maar weinigen lukt het om echt groot bereik te creëren. De meest succesvolle Nederlandse bloggers zijn al jaren bezig en produceren vaak dagelijks nieuwe blogs. Een bekende Nederlandse foodblogger is bijvoorbeeld Rens Kroes.

2. YouTubers
Vlogs, pranks, challenges en game video’s zijn de meest populaire onderwerpen van bekende YouTubers. De grootste YouTube influencers hebben kanalen met enorme aantallen volgers. Hun geüploade video’s krijgen 100.000-en of zelfs miljoenen views. Het bereik van deze influencers ligt dus regelmatig hoger dan het bereik van nationale tv en dat maakt hen goed inzetbaar voor de marketing van je product. Niet vreemd dus dat deze social media influencers erg gewild zijn onder adverteerders. Eén van de populairste YouTubers van dit moment in Nederland is EnzoKnol, maar internationaal de grootste drie Nederlandse YouTubers zijn op dit moment:

Nikkietutorials
Kwebbelkop
Jelly

3. Influencers op Instagram
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het aantal Instagram gebruikers blijft hard groeien, ook in Nederland. Het is daarom niet gek dat er een overvloed is aan influencers op Instagram. De afbeeldingen die zij plaatsen zijn een lust voor het oog. Kosten noch moeite worden gespaard om een goede feed te creëren, waarmee ze nog meer volgers aantrekken. Ook hier vinden we veel influencers die zich richten op lifestyle, food, fashion, beauty en travel. Anna Nooshin is een voorbeeld van een grote influencer op Instagram die zich op deze onderwerpen richt.

Een andere tak van sport beoefent de Nederlandse fotograaf Eelco Roos die van Instagram zijn werk heeft gemaakt! Hij reist de hele wereld af om de mooiste plaatjes te schieten en deze te delen met zijn volgers.

Onze conclusie

Om de massa te bereiken hebben we naast radio en tv tegenwoordig ook influencers die snel veel bereik onder een specifieke doelgroep voor je kunnen genereren. De meeste influencers zijn in te zetten om tegen betaling content te delen op hun kanaal. Daarmee is het voor de marketeer van vandaag de dag belangrijk om de meest toonaangevende influencers in zijn of haar vakgebied te kennen en bij iedere campagne opnieuw af te wegen of het een goede keuze is om influencers in te zetten.

Lees ook onze blog over hoe je influencers in kunt zetten voor je bedrijf!

Geïnteresseerd geraakt in influencer marketing? Scooperz zet influencers in voor social media campagnes en zoekt graag uit of influencer marketing geschikt is voor jou! Contact us!